Ahad, 16 Disember 2012

TAHNIAHH......



Tahniah kepada kawan sekolah dan kawan unibersiti yang telah menempuh alam perkahwinan. Semua muka ceria-ceria ja bila dah kawin ni.

Haih...turn aku ni bila tak tau. hahahhaa.. biarlah rahsia..

sekian entry ringkas hari ini.

malas update punya pasai...

Jumaat, 2 November 2012

mukadimah yang berhabuk

sejak 3 bulan lepas sampai la hari ni aku sentiasa mengadap komputer ofis aku. boleh kata tetiap hari aku menaip tapi sikit pon tak penah aku teringin nak update dalam belog. kalau ada pon hanya entry yang dipelopori gambar. nak taip pon malas dohhh. bahasa budak-budak tengah up sekarang.

walaupun aku punya belog tak popular. tak penah pon ada orang datang merayu kat aku silalah update entry ke apa. demmmm.. memang nampak sangat dah aku tak pemes. demmm demm demm. dah la team aku man utd baru kalah 2-4 ari ni. sedangkan menang pon orang cakap beli pengadil, menang nasib, tipu ini tipu itu. sudahlah. ada aku kisah. bukan aku lahir kat england pon. hekhek.

ok, berbalik kepada kisah yang aku nak cerita sebenarnya. waktu kejadian itu pada jam 9.00 pagi. mesti hairankan kepada perlu pukul 9.00 pagi, ada 12 nombor dalam jam tapi kenapa aku pilih jam 9.00 pagi. segalanya akan terungkai. 

ketika jam 9.00 aku baru tengah bersiap-siap dengan amat smart + hensem + macho. sambil menghadap cermin di dalam bilik membelek muka aku. aku amik minyak rambut jenama "x" yang mempunyai cover warna merah menyala. aku calitkan sikit kat rambut demi membuat gaya rambut remoih ke depan. apa jadah aku cerita tentang aktiviti pagi-pagi bersiap ni.

selalunya orang yang bekerjaya akan bersemangat masuk ofis jam 9.00 pagi. ada yang terlebih rajin jam 8.30 pagi dah terpacak depan pintu kononnya mempunyai semangat berkobar-kobar untuk bekerja. tapi aku masih steady bersiap dengan penuh berdisiplin. puiii. macam haprak woiii.. masuk ofis pukul 9.00 pagi la banggang.. ingat tu ofis bapak hang ka.. demmm...

macam biasa aku masuk ofis tanpa rasa bersalah kerana lewat sehingga 30 minit. so faham-faham sajalah aku masuk ofis pukul berapa.dasar tak ada disiplin punya orang. jadi rutin aku seharian adalah memberi khidmat urutan badan profesional kepada pelanggan yang inginkan khidmat aku. demmm aku menipu. hahahhahah.. woit aku bukan kerja urut-urut lah. mau patah tulang orang kena urut dengan aku nanti.

aku kerja sebagai kuli kepada bos aku yang terlibat dalam beberapa projek. jadi dengan alasan kerja yang semakin bertimbun menyebabkan tangan aku tak termampu untuk mengepost bebanyak entry untuk dikongsi kepada fans-fans fanatik aku..puii boleh blah woi..perasan tahap gaban pa. femes pon dak. entah-entah orang pon tak tau pon belog aku ni..hahahhahahaa....

jadi inilah punca segalanya aku tak terupdate benda pa pon kat belog nih.hahhahaha..

pentingkan kerja dulu lah..baru bergiat untuk menjadi pekerja efisien katanya..hahahhaha

demmm. 

kena ubah perangai tak senonoh masuk ofis lambat. disiplin disiplin woiii...


Isnin, 29 Oktober 2012

pengalaman

Setelah sekian lama tak update. Bahan nak menaip tak ada langsung dalam kepala hotak ni. Jadi kesimpulannya belog ni memang dah lama terabai dengan jayanya.

Sejak bekerja ni buatkan diri aku malas nak menulis.otak jem tapi kerja tak ada la penat sangat pon. Biasa-biasa tapi aku yang rasa malas.

Alhamdulillah sejak mula bekerja ni macam-macam benda aku dah belajar. Pintu rezeki pon semakin terbuka. Amin. bersyukur.

Rabu, 26 September 2012

working..



day after day. rutin harian 

Selasa, 25 September 2012

20/9/2012

Hari bersejarah. Setelah sekian lama tak hupdate belog..hahahaha.. Terima kasih atas ucapan dan doa anda semua.





Ok. Setel sudah 5 tahun perjuangan aku. Sekarang mood pekerjaan pulak. Tiada dah bab-bab baca buku tapi pengalaman baru dalam bekerja pulak..

Khamis, 2 Ogos 2012

Officialy Finish...

Setelah sekian lama. 5 tahun ok perginya aku berhijrah dari satu tempat ke satu tempat akhirnya sudah selesai jugak perjalanan aku untuk melengkapkan satu lagi objektif hidup.

Kalau nak diikutkan tak pernah terlintas dalam diri ni, sepanjang aku hidup mengimpikan pencapaian seperti sekarang. Semua berlaku sudah ditentukan oleh Allah S.W.T.


Aku juga bersyukur dengan pilihan yang aku lakukan walaupun pelbagai dugaan dan cabaran terpaksa ditempuh. Akhirnya, alhamdulillah matlamat aku sudah tercapai.

Kini, aku sedang mengorak langkah ke bidang baru. Diharapkan pintu rezeki sentiasa terbuka dan memudahkan urusan aku ini.

Ingin mencapai apa yang diinginkan oleh setiap manusia.. Semua orang memerlukan benda ini untuk hidup. Duit, Rumah, dan Pekerjaan menjadi matlamat utama. Juga membantu ibu bapa yang banyak berkorban.

Alhamdulillah bersyukur dengan apa yang telah aku capai sekarang. tunggu bulan 9 nanti untuk naik "PODIUM" menurut kata rakan aku. setel..

Khamis, 19 Julai 2012

25 + 4 hari...

Usia aku seperti diatas.. ohhh.. Tapi muka still remaja kot.hahahahhaa. Macam tak percaya ja sekejap ja masa berlalu.

Sekarang sudah tiba masanya aku mengubah corak hidup aku. Alam pekerjaan menjadi sasaran aku. Dunia sekarang susah nak mendapatkan pekerjaan.

Berduyun-duyun degree keluar setiap tahun. Jumlah pekerjaan yang mempunyai ilmu yang tinggi semakin baik tetapi peluang semakin sempit. Cabaran tambah berliku sebab wujud persaingan. Bagi aku ini merupakan saingan yang baik.

Sekarang degree semakin banyak, akan datang mungkin master dan phd semakin menjadi lambakan di pasaran. Tak mustahil perkara ini akan berlaku.

disebabkan berlaku tekanan menyebabkan pihak SPA pon memberi kelonggaran kepada pemohon degree memohon jawatan untuk peringkat SPM. Bayangkan kenapa situasi ini wujud? 

Weh, aku ni dah 25 tapi kerja pon tak ada lagi. Kawan-kawan dah bertimbun simpan duit. Siap ada yang sudah kahwin dan ada anak. 

Mengharapkan pintu rezeki sentiasa terbuka dan aku mengharapkan aku mendapat peluang tersebut. hohoohoho. Risau pon ada sebab makin berumur kan. 


Situasi aku sekarang di gambar atas sekali. Hahahahahhaa. tapi tu bukan aku, member aku. Gambar ini tak ada kena mengena tapi saja aku nak upload sebab tak tahu nak tulis apa dah.hahahahah.

Rabu, 18 Julai 2012

Anjakan Umur...

Akhirnya usia aku sudah bertambah lagi. Baru ja beberapa hari berlalu usia aku yang sudah bertambah. oh terasa makin tua. 

terima kasih kepada rakan-rakan yang memberi ucapan dari handphone dan facebook. tapi sekarang sudah makin berubah, dunia makin maju semua ucap kat facebook ja.

tapi kat Facebook ni kita boleh tipu tarikh lahir sebenarnya. Terpulang kepada si pemilik la nak masukkan yang betul atau tidak. Orang lain cuma tulis dan ucap ja. hahahhaa.. tapi yang aku betul punya.

Terima kasih kepada si dia yang memberi hadiah dan belanja makan. hahahhaa. tapi tak dapat stik tu. kesian betoi. nanti kita pergi lain no..


Sekarang aku masih mencuba mendalami alam pekerjaan. Memang berbeza dengan apa yang dilalui menerusi zaman belajar ini. 

Jadi harapan aku pulak lepas ini nak mencari kerja la. setelah sekian lama belajar jadi arah gerakan aku kena la berubah.

Jumaat, 29 Jun 2012

Finish Already...

Akhirnya

Setelah 2 tahun di Pulau Pinang mengadap pulau yang pesat membangun di sebelah utara ni. Misi aku sudah tercapai dengan jayanya.

Berakhirnya perjuangan aku di Pulau Pinang dan perkara baru akan ditempuhi pada minggu hadapan bermula 2/7 ini. Selama 10 minggu mencari pengalaman baru pulak. harap-harap dapat dilaksanakan dengan jayanya tanpa sebarang masalah InsyaAllah...

Jadi, diharapkan keputusan yang akan keluar nanti memberansangkan dan mencapai satu lagi tahap yang membuka ruang dan peluang yang lebih baik. Seperti kata NAMI, aku dah berjaya tempah "PODIUM". Hebat la boleh tempah "PODIUM". aku tempah "STAGE" ja.. Dia belasah "PODIUM" teruih.. Cemerlang gayanya..

Terima kasih kepada semua yang mendoakan aku. Kepada ahli keluarga yang berkorban masa dan duit ringgit dan memberi sokongan tanpa henti. Berkat doa dan memberi semangat serta sokongan kepada aku telah membawa hasilnya. Terima kasih jugak kepada cik puan "SINGA" kononnya sweet kiut miut yang sentiasa menyapot dan sokong tanpa penat lelah.kehkehkeh..

Kepada mereka yang banyak memberi ilmu dan nasihat serta dorongan. Terima kasih diucapkan dan tidak lupa juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang berjaya mencipta satu lagi sejarah baru. Alhamdulillah berkat usaha dan pengorbanan serta penat lelah akhirnya berjaya juga menamatkan satu lagi perjalanan yang sudah tiba penghujungnya.

Jadi, kita tunggu pada bulan 9 pulak. InsyaAllah diharapkan semua perkara tersebut berlaku dengan izin Allah S.W.T.

P/S: Tidak pernah terlintas semua ini akan berlaku dalam hidup aku. Setiap kegagalan, halangan dan dugaan membuka ruang ke arah kejayaan yang lebih baik. Jangan Putus Asa...

Sabtu, 23 Jun 2012

Datang Bulan!

Ha, itu bukan aku yang datang bulan ok. Tapi berkenaan perempuan. Timbul kemusykilan daripada naluri dan jiwa aku secara mendalam..



katanya " perempuan bila datang bulan kuat makan "....


Ini Fakta ka? atau Imaginasi atau mungkin juga fantasi..


mohon sesapa yang teringin menjawab persoalan ini..kehkehkeh..


ada bran ka jawab?

Selasa, 19 Jun 2012

5 Tahun

Setelah 5 tahun. Ya 5 tahun terseksa jiwa raga tanpa henti-henti. Apa yang 5 tahun ni? Kalau nak tahu hangpa semua kena baca entry-entry aku yang lama nuhhhh. Baru lah nampak jalan ceritanya.

Jadi aku nak meringkaskan cerita sahaja. Tadi pagi baru selesai satu lagi bab kehidupan aku yang penuh dengan dugaan dan cabaran. 3 tahun di suatu bandaraya kota idaman manusia. 2 tahun di satu pulau penuh sesak dengan manusia.

Tapi masih belum selesai satu lagi bab. Minggu depan perlu berdepan dengan orang yang mempunyai ilmu yang amat tinggi. Jadi tugas aku adalah perlu persiapkan diri untuk kena hentam selepas nih. Hahahahhaha.

Diharapkan dengan selesainya tugas terakhir tersebut maka satu lagi tahap dapat aku capai. InsyaAllah moga Allah S.W.T mempermudahkan urusan aku. Masih menanti dengan penuh debaran sebenarnya nih.

Selepas ni aku akan menjejak kaki di dalam arena lain pulak. Tiba masa aku mula mencari kerja selepas ni. harap-harap semua baik saja dan dipermudahkan setiap urusan aku. 


Adakah seperti benda diatas ni akan dialami oleh aku. Semestilah nama pon kerja mana ada benda senang nak dapat duit. Jadi kerja itu penting untuk mencari nafkah dan sumber kewangan untuk kehidupan terus menerus ni.

Masih banyak benda yang aku perlu belajar sebenarnya. Tak semua kita mampu laksanakan dan tak semua kita tahu. InsyaAllah aku akan tetap berbelog mengikut keadaan dan masa yang mengizinkan. Kalau tulis pon bukan ada orang yang baca sangat pon. Tulis pon tak ada info penting. 

Tak apa. mungkin bukan sekarang aku mampu memberikan sesuatu. Mungkin suatu hari nanti aku mampu berikan sesuatu. Semoga hari tersebut akan muncul.

Sekian. leteran aku yang malas update belog sejak dua menjak nih..

Rabu, 13 Jun 2012

Hampir

Assalamualaikum.

Sudah la aku tak update belog ni.Hari ini terasa nak tulis-tulis sikit. Tapi nak tulis apa pon tak tau. Hmmmm. Nak kata orang kenal belog ni pon tak pasti.. Tak sefemes geng-geng yang duk UP diri tu. DIGI sana DIGI sini. hahahahaha.

Abaikan DIGI tu, sekarang kita ke tempat lain. Nak cerita apa pon tak tau. Modal tak ada lah. haih... Nak cerita pasal diri pon entah apa-apa ja lagi.

Memandang aku masih belum bekerja kerana sedang mencari ilmu. Nak enjoy pon tak boleh sangat. Jimat  cermat sebab family bukan orang kaya raya. InsyaAllah bulan depan mengorak langkah ke arah jalan baru.


Bulan depan jugak umur aku akan bertambah. Haihh.. Rasa makin muda la pulak. kekehkehkeh.. Tiba masa untuk aku mencari benda baru, pengalaman baru, hidup penuh cabaran dan dugaan akan ditempuhi nanti. 

Alam bekerja dengan alam belajar lain. tak sama situasinya. Jadi, sapa-sapa nak sponsor aku sambung belajar dipersilakan. Kot la nak bagi biasiswa leh la aku sambung PhD pulak. Ehhhh.. Niat perlu ada tapi master pon tak ada lagi. celah mana nak lompat PhD nih! satu-satu lah kena buat..slow-slow..

Orang tua-tua selalu pesan, hidup perlu ada matlamat, cita-cita sebagai panduan untuk terus mencapai impian. Anggap ja cita-cita dan impian satu penggorak langkah ke hidup baru.

Rabu, 30 Mei 2012

aku dan telur

Assalamualaikum

Ini kisah guwa kecil-kecil dulu. Dulu punya cerita masa guwa budak hingus-hingus la baru cecah umor 3,4,5,6 tahun gitu lah.

guwa selalu pergi umah tok guwa waktu tengahari. tok guwa boleh agak dah kenapa guwa selalu datang time tu. sebab tok guwa selalu simpan stok telur ayam dalam bekas tapawer besar.

dulu-dulu guwa cukup pantang kalau telur goreng guwa ada telur kuning tu. guwa cukup bengang la dan selalu buang telur kuning tu.


alasan dia mudah jer. orang tua-tua cakap makan telur kuning kentut busuk. Jadi demi mengelakkan kentut guwa busuk guwa tak makan lah. sebab tu guwa selalu makan kat umah tok guwa. sebab dalam telur ayam dalam bekas tapawer tok guwa tu dah diasingkan telur kuning dan putih.

ohhh heaven guwa rasa time tu. guwa leh goreng bukan ikut saiz telur ayam biasa tapi ikut saiz senduk bulat yang besar tu. perghhh telur goreng guwa selalu besar lahh..hahahahhaha..

itulah kisah guwa dengan telur goreng masa kecik-kecik dulu. sekarang guwa bedal jer semua. hahahaha. tak kisah la kentut busuk ke tidak..janji kentut adalah untuk buang angin kotoran..hahahahahhaha.memang la busuk kan..hahaha..

Selasa, 29 Mei 2012

sukar nak puaskan hati semua orang

Assamualaikum.

Situasi macam di atas ni memang selalu dah semua orang alami. Mesti semua orang ada pengalaman benda-benda macam ni. 

Benda ini akan terjadi atas pelbagai faktor-faktor lah. Ajakan rakan-rakan, majlis penting dan macam-macam lagi peristiwalah.

Tapi sekurang-kurang kita kena faham jugak situasi pihak orang lain. Mungkin ada sebab tertentu kenapa tak dapat hadir atau ikut ajakan orang. asalkan kita jelaskan sebab-sebab tertentu supaya orang faham.

Sepatutnya kita sebagai kawan ucaplah terima kasih dan sebagainya tapi susah kita nak puaskan hati semua orang. Benda ini akan timbul jugak. Walaupun sekadar melawak atau sebagainya sekurang-kurang fikir lah perasaan orang.

Bagi aku, semua benda aku akan cakap kenapa tak dapat hadir atau penuhi permintaan orang. Sebab kita pon ada masalah dan komitmen lain. Jadi harap semua faham lah.

Tapi tu lah..manusia, ada ja yang tak kena. Ini tak puas itu tak puas. Sebab hati orang ni macam-macam. Bukan kita boleh baca hati dan fikiran orang tapi sekurang-kurangnya kita minta orang faham keadaan dan komitmen kita ni. Ituja. benda simple dan mudah untuk faham.

tapi kalau tak faham jugak nak buat macam mana. ada otak ada akal fikir sendiri lah.

Isnin, 14 Mei 2012

Oh... Nyah kau...

Assalamualaikum...


Nak dijadikan cerita, guwa baru ja abis belajar kat suatu tempat bernama bandar K to L.  Tapi sekarang guwa sudah pindah ke lokasi baru iaitu Anak Mami Jarum.

Guwa selalu dengar cerita kengkawan yang cakap awek-awek Anak Mami ni cun melecun. Guwa teramat teruja time tu sebab guwa nak pindah ke sana. 

Dalam hati guwa berbunyi " cun sangat ke anak mami ni. hati guwa tertanya-tanya". tetapi nak dijadikan cerita guwa rasa tak penah pulak nampak anak Mami lagi buat masa ni sepanjang guwa kat pulau anak Mami ni.

"hati guwa berkata, pupus dah kot anak mami ni?" lantoi punya hati guwa berkata begitu rupa. Jadahnya guwa tak tahu tetiba guwa berkata begitu.

Ok fine guwa telah melakukan satu ekspidesi menerjah Anak Mami namun sesaampai hari ini misi guwa tak tercapai kerana guwa sibuk dengan tuition. kehulu kehilir guwa merantau sana sini padahal guwa balik kampung ja.

Ok, fine fine, dijadikan kisah guwa menginap kat kondo guwa sekarang ni. Ada 4 bilik dalam kawasan guwa. Sebelah paling dekat dengan tangga Pak Arab pakistan mana hala guwa tak kenal. Senyum pon tak nak. Guwa leh tengok aja sebab badan dia besar. Konfom guwa KO kena kalau main aci cubit-cubit ngan Pak Arab tu.

Abaikan Pak Arab, guwa punya jiran ada kiri dan kanan. sebelah kiri guwa punya ada brader kecik halus moleh jer. Ada lebih kurang tinggi paras perut guwa. "tanda guwa menipu". sebenarnya dia di paras bahu guwa jer. tapi kira guwa bangga la sebab guwa rasa besar dari dia. Oh terasa bongkak tetiba guwa.

 ********************************
 
Sebelah kanan guwa punya jiran adalah 2 alam punya orang. Tetiap malam sebelum tido ada ja bunyi orang mengilai-ngilai tepi tingkap cari geng 2 alam dia.

hati guwa dah panas mengelegak sakit hati tak dapat tido ada hantu menjerit tak tentu pasal. ini orang punya Nyah ni buat guwa punya hati bikin panas malam-malam buta.

kerbau pon tahu tido lah. tak da la menjerit macam suara kecik + garau. Loya telinga guwa terdengar. Setiap malam guwa akan check bilik guwa kunci ke tidak.

diatas faktor-faktor keselamatan. Guwa telah menambah aksesori kunci bilik guwa. Gila bilik sebelah guwa rasa tergugat ja. takut diapa-apakan.

ada satu hari guwa bawak guwa punya puan seri singa datang menghadap lokasi kondo guwa. Guwa suruh puan seri singa guwa tunggu bawah. Guwa nak amik barang kat kondo guwa yang teramat mewah.

setelah sekian lama guwa tak ternampak specis Nyah itu sejak jiran guwa terpindah, berpindah ke ntah la guwa pon tak tahu tapi guwa dah rasa terlepas dari ancaman keselamatan. tetiba guwa ternampak bekas jiran guwa berjalan lenggok macam ayu terlebih ja.

kalau lawa tak pe gak. ni guwa tengok kaler dah sama macam orang aprika nuh.. ditambah lagi dengan lomak-lomak kat selaput "perut" dan sebagainya membuatkan guwa mula rasa pening. Terus guwa jalan tengok bawah. konon-konon guwa takut tersadung kalau berjalan kaki tengok benda tak sepatutnya.

**********

setelah selesai guwa punya urusan. Guwa tanya sama puan seri singa guwa ada cakap tak dengan Nyah Aprika tu. Puan seri guwa cakap si Aprika tu tegur dengan suara lelembut gitu. Ohhh tak tahan guwa rasa telinga guwa dengar.

Puan seri guwa kata ingatkan perempuan rupanya "JANTAN". Sebab puan seri guwa kata si Aprika tu pakai "COLI". ohhh makin teruk perubahannya.

Nasib baik guwa sudah terselamat kerana si Nyah Aprika tersebut berpindah lokasi. bukan jiran guwa dah.

oh sekian guwa punya cerita tak tentu pasal...tetiba mula cerita lain.ending cerita lain..


Jumaat, 11 Mei 2012

Tak perlu tunjuk sangat..

Assalamualaikum..

Aku tengah berserabut sekarang. Segala bagai kerja perlu aku setelkan. Sekarang aku nak luahkan dalam belog tercinton aku nih..

Alkisahnya aku kadang-kadang terbuka la jugak fb a.k.a muka buku biru yang menjadi kesukaan sekelian makhluk muka bumi ni buat masa ni. 

Aku lihat, aku pandang, aku baca dan akhirnya aku menyampah. Damnn tetiba emosional disini. Ya aku tahu tu FB masing-masing tapi kalau setakat post benda macam tu tak payah la. macam riak ja aku nampak.

Tahu la hangpa leh masuk Universiti. tapi tak perlu nak bagitau sekelian alam hangpa tu leh masuk Universiti. Tahu la hangpa tu bijak pandai tapi tak perlulah bagitau sekelian alam bagitau pasai segala kajian hangpa tu.

Post ni juga harap terpalit jugak kat diri agar insap jangan terlalu riak dan bongkak. Tak semestinya kita masuk Universiti masa depan tu terpampang cerah. In the end hangpa kena pandai jual diri *bukan bermaksud jual body ke apa* tapi jual diri dari segi kecerdikan, kematangan, kepimpinan dan kesungguhan dalam bekerja.

Aku tahu aku tak sepandai hangpa hangpa tu. Ya la tahu la hangpa berusaha tiga tahun nak menggulung ijazah tapi bayangkan lah kalau kawan-kawan kita yang tak ada degree terbaca..apa perasaan mereka?Tapi rezeki ni Allah yang berikan cuma kita sendiri kena kuat berusaha dan sentiasa dekat dengan Allah. Itu yang penting sebenarnya.

Moral of stories. Nak post apa-apa pon biarlah sesuatu yang membawa kepada arah kebaikan. Tapi tak perlu tunjuk-tunjuk sangat keriakkan anda semua tu.  

Sabtu, 5 Mei 2012

2 bulan lagi

Assalamualaikum.

Lama gila aku tak hupdate belog. Bulan 4 catat rekod tak ada langsung entry. Menunjukkan aku teramat sibuk la kot. Hahahahhaa. Tapi memang sibuk pon sebenarnya.

pejam celik pejam celik ada lagi 2 bulan sebelum aku menamatkan perjuangan aku di pulau pinang ni. Sudah hampir 2 tahun aku berada di sini. Sekelip mata dah hampir tamat. 

Selepas ini, kemana arah tuju aku? tak dapat dipastikan lagi kerana masih belum mendapat jawapan. susah benar menunggu jawapan. mungkin kekal di pulau pinang atau kembali berhijrah ke suatu tempat yang baru.
tak siapa pon tahu lagi masa depan macam mana.

aku dah cuba mencorak perjalanan tapi jawapan masih tak dapat, jadi jalan aku masih tersekat dan masih belum dapat disambung. Kena tunggu lagi la jawabnya.

Bila dah dapat jawapan aku akan beritahu kemana arah tuju aku selepas pulau pinang. apa yang penting perjalanan kali ini mencari sesuatu yang berbeza setelah 5 tahun menjalani rutin harian sebagai seorang pelajar.

3 tahun di Kuala Lumpur dan 2 tahun di Pulau Pinang, satu tempat yang berbeza dan ada tarikan yang tersendiri. Pelbagai pengalaman aku pelajari hampir 5 tahun berkelana. 





Sebahagian ekspedisi yang aku ikuti semasa di Pulau Pinang. Merata jugak aku berjalan sebenarnya. ahahahahah. Aku nak cakap satu ja. Jika ada kemahuan disitu ada jalannya.

Jangan cepat mengalah sebaliknya kita kena berusaha dengan lebih gigih untuk mencari kejayaan. Sekarang aku sedang mencari hala tuju masa depan aku pulak dengan membawa bekalan 5 tahun pengalaman dan cabaran yang telah aku tempuhi selama ini.

Aku bermula dari kosong, cukup sekali merasa kekecewaan, aku inginkan sesuatu yang memberi kepuasan dalam hidup aku.

Doakan aku mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Mungkin selepas ini dunia baru, alam baru, hidup baru bakal menyusul. Zaman berkeluarga akan muncul. Cuma lambat dan cepat sahaja. Diharapkan cik puan simpang 4 sabar menunggu la. Kena mencari duit sekarang untuk kumpul-kumpul.

Cukup sekadar sini saja. Aku tak tahu nak tulis apa dah. aku tak suka heboh-heboh dan siapa yang kenal aku tu harap anda semua tegurlah aku jika ada buat salah dan silap. cukuplah sekadar hangpa semua tau aku masih belajar. tahap mana tu biarlah rahsia. yang tahu tu buat-buat tak tahu. simpan dalam hati sudah..

Khamis, 3 Mei 2012

Journey to the Historical State!

Assalamualaikum.

Sudah lama guwa tak hupdate belog. Guwa rasa teramat rindu pada belog guwa ini namun apakan daya masa guwa sentiasa tersekat dengan hal-hal remeh temeh seperti tido berlebihan, ber "smash" bersama rakan-rakan dan sekian waktu dengan buku * kenyataan yang agak menipu disini *

Jadi guwa hanya nak update gambar jer sekarang. Tak nak tulis panjang-panjang sebab guwa dah malas nak mengarang merapu meraban nih. Sebab guwa rasa tak ada idea dah nak tulis apa apa.








Travel menggunakan kaki dan mengayuh GEREK @ Basikal lebih seronok berbanding travel menggunakan kereta dan sebagainya. Walaupun guwa teringin naik beca tapi memandangkan harga sekepala RM10.00 so baik sewa gerek ja RM10.00 satu hari.pusing sampai pecah peluh..

Lepas ni guwa rasa nak datang lagi la Melaka. Guwa tak puas musing lagi nih. Hahahahaha. Sekian the journey of young people + cute + comel.

Sabtu, 31 Mac 2012

Passion and Impression

Assalamualaikum.


Sudah 31/3/2012. Laju dan pantas masa berlalu. Baru ja rasa januari semalam. Rupanya dah nak masuk April esok. Damn masa sungguh cepat.

Jadi mari kita semua gunakan masa dengan sebaik mungkin kerana ianya pergi takkan kembali. Aku sekarang otak agak tak berapa nak sharp sebab terlalu banyak baca artikel dan segala mak nenek mengenai hijau, mampan, hijau, mampan, synthesis dan special special special area jadahnya semua kena ingat dalam pala hotak nih!

Today, i would like to say something. Apa kes berojakkan bahasa nih *menandakan sesuatu sedang merasuk pikiran aku*. 

Dengan ini aku ingin mengumumkan bahawasanya belog is not my passion anymore. It just a place or tools for impression in deep from the sincere and pure heart of me! kehkehlehlehkeh...

If their some kata-kata yang menyakitkan hati anda semua, itu bukan aku tulis mungkin orang lain hacked aku punya belog nih *bajet macam ada orang teringin nak hacked belog aku yang tak femes ni*

Jadi that is the reason why my belog not up to date. Banyak kerja lagi mau bikin dari update belog. Something more important to do in my life. To achieve the greatness successful in gain knowledge. Sebab in the real life, belajar dan kerja is something different dan totally new experince dari belajar nih.

People have dream. This is my dream. To persue study to the highest level. After 25 years changing dream. Hahahaha. Impian dan harapan berubah mengikut persekitaran.

Zaman kecik-kecik nak jadi polis, bila besaq nak jadi chef, lawyer, doctoq, cikgu, dan sebagainya. Kita mempunyai hak untuk mencorakkan apa yang kita mahukan. 

Tak perlu nak meniru orang sana situ sini. You know your self better then others. Pedulikkan apa orang kata. Asalkan setiap perkara yang kita buat tu memberikan kepuasan kepada kita.

People can talk anything, but do they know everything? That all bullshit lah cakap tak serupa bikin kan. Kalau tak tahu cakap tak tahu, tak perlu pura-pura tahu.

Haaa tengok, aku dah melalut sampai kemana punca nih. Angin tak da, ribut tak teringin nak muncul, aku sesuka hati cuba mencipta angin dan ribut. 

Point penting. Impian itu satu harapan, keinginan, pencapaian, kehendak, dan pencetus kearah kejayaan dimasa hadapan.

Ini bukan cerpen tapi satu impression. Damnn right!!hahahahhahaha

Jumaat, 30 Mac 2012

Green View in Campus



Ini merupakan pemandangan dalam kampus SEJAHTERA!! boleh dikatakan SEJAHTERA la. Hijau bijik mata lihat pokok-pokok *tengok pokok ja, benda lain tak*

Inilah kerja aku. Memusing setiap petang untuk menenangkan pikiran dari melihat buku dan mukabuku! hohohohohohoh..

Selasa, 27 Mac 2012

Cerita Keluarga Bahagia

Assalamualaikum..
Assalamualaikummmmmmm.....
Assalamualaikummmmmmmmmmmm.......

tiba-tiba bunyi sesuara sesuatu membalas

Waalaikumussalam.... 

Mai la masuk. Duk tercegat depan pagaq apa kes!! 
Sampai jugak retiss kita nih..
Amboi segak betoi ehh Nahhh Jurr Ehhh..
Janggut hang buat teknik rebonding ka sekarang?

Nahhh Jur Ehhh senyum lebaq macam sarung nangka!!
Sekali dia menjawab:
sebulan aku p kedai salon trim janggut ni.
buah hati aku terpikat sebab janggut ni haaa..
langsung terTunang....

Tiba-tiba datang pulak Arnis BSKG menyampuk.
Hangpa berdua memang!! Diam-diam ja duk main ngenyit mata.
Tup tup dan tunang.. Bila nak langsung ni? Aku dah tak sabaq nak 
senyum manih-manih kat tepi hangpa nanti. Aku cop nak jadi pengapit?
Hang tak bagi siap la!!

Nahhhh Jur Ehhh jadi serba salah.
Dah la gila kosa. Pastu nak cop cop jadi pengapit "nada cakap dalam hati'
takut nanti Arniss BSKG ni sentap tetiba la pulakkan.
Hang boleh jadi pengapit tapi dengan syarat...

Hang duk main syarat-syarat dengan aku pulak.
Ni kira untung tau tak aku offer nak jadi pengapit RETISS..
cuba la bersyukur skit. Kehkehkeh Arnis BSKG gelak tak ingat dunia!

Dah la aku suh hang wish besday aku guna VLOG tak layan dah..Buat derk ja.
Sejak fofular ni tak mau dah VLOG dengan kawan-kawan.
Tahu la aku tak femes macam si Mat Straw tu!! 
Tapi kurang-kurangnya aku jujur kot! 
Arnis BSKG buat-buat merajuk demi membodek Nahh Jur Ehhh..

Eleh, Nah Jur Ehhh balas.
hang semua nak free.. Photoshot pon nak free.
Mamat jual kamera pon leh bankrup kalu ada pelanggan macam hang ni.
Dah la bagi makan free dah. Pastu suka interfremm plak.
Kahkahkah terguling-guling gelak Nah Jurr Ehhh mengata si Arnis BSKG..

Tetiba suara Garang muncul!
hangpa berdua ni tak reti duk diam ka..
Asal jumpa ja berleter sana sini. Tak reti-reti duk diam.
Marah si KAKABESAQ sambil duk pebetui spek mata haluih dia.
Dari hangpa berdua duk bising-bising mai tolong KAKABESAQ buat kek karamel nih..
Ada jugak paedah! 

Nahhh Jur Eehh dan Arnis BSKG pon senyap!
sambil angguk-angguk faham mereka berdua.
terus masuk ke dapur tolong KAKABESAQ siapkan kek karamel.

Arnis BSKG berkata dalam hati:
"Tak boring ka duk buat kek karamel hari-hari"
"Jemu aku asyik duk makan benda yang sama ja"
"buat la benda lain pulak"
"Pizza ka, KFC ka, MCD ka dan pon Tutti Prutti ka"
"baru best..kena la ngan selera aku yang makin sihat ni"

KAKABESAQ bersuara:
kita nak siapkan kek-kek ni cepat.
kejap lagi jemputan nak sampai dah!
Ada retis pulau, retis sp, retis jitra dan segala retis utara nak mai.
depa tu semua bajet retisss ja lebih.

Maka petang tersebut penuhla rumah KAKABESAQ dengan retis-retis tak sedaq diri!
Sekian cerita cerpen merepek!!!

Isnin, 26 Mac 2012

Terabai..

Assalamualaikum.

Tersangat la penat sejak dua menjak tiga empat semenjak nihh. Kepenatan sehingga mencecah tahap gaban. Susah untuk digambarkan macam mana bentuk aku yang sedang kepenatan tak terhingga.

Jadual tersangatlah padat sampai kesannya merebak ke belog aku yang semakin kurang seri tanpa cerita dan update terbaru. I have idea but time is jelous with me. Haaaa sudah ayat inggeris aku lintang pukang. Sila jangan tiru contoh tak senonoh dari aku nih.

Berbalik kepada cerita yang aku sedang nak cuba reka tanpa sebab musabab. Begini ceritanya, aku sebenarnya sibuk. Itu ja cerita sebenarnya. 

Tengoklah statistik pengeluaran entry aku sejak 3 bulan ni. Menjunam sampai kadang-kadang nak cecah 5 entry dalam masa sebulan pon susah. bayangkan betapa sibuknya aku. 

It not easy when your doing something that very important. Bayangkan la aku terpaksa skip kelas selama 1 minggu demi menyiapkan kajian. Tak terkira dengan godaan yang sentiasa datang menjelma setiap kali tangan aku nak menulis @ menaip nih. 

Asal aku nak tulis ja datang la sorang ajak pergi teman minum. Datang sorang lagi tambah hasut DOTA seround. Rilek, masa panjang lagi. Tahik korak mung la.... Ha tengok apa kesan kepada aku sekarang. Tak ketahuan hala.

Cukup disini aku sekadar menulis tanpa sebarang niat untuk update di dalam belog. Hanya sekadar picisan idea untuk meluahkan kadar ketidakpuasan hatian aku apabila kerja tertangguh sampat tak tertanggung dek akal. 

Guane aku nak menjawab nih? Tidoooooooooooo. jer la jawapannya. sekian.

This is learning proces.

Assalamualaikum.

Kadang-kadang aku terfikir, kenapa dalam hidup mesti ada Kebahagiaan dan Kesengsaraan. Kenapa mesti ada baik dan buruk. Kenapa semua itu perlu terjadi?

Semua orang ingin sesuatu yang baik. Inginkan kebahagiaan di dalam kehidupan. Semua itu adalah satu impian namun sudah tertulis setiap perjalanan manusia adalah tidak sama.

Jika kita gagal dan tidak berusaha untuk berjaya maka kita akan sentiasa akan gagal. Setiap kegagalan tidak bererti kita akan gagal selamanya. Hanya dengan usaha dan memohon pertolongan dari Maha Esa tanpa jemu pasti akan mendapat syafaat dan keredhaanNya kelak.

Pokoknya USAHA perlu ada didalam setiap diri manusia. Ketabahan dan Kesabaran adalah satu kunci dan merupakan resepi kepada kejayaan akan datang.

Jadi janganlah kita berputus asa dan mengalah, Teruskan perjuangan sehingga kita juga mampu membuktikan setiap manusia mampu mengubah hidup dan nasib. Setiap perkara yang berlaku adalah satu ujian yang membantu kita untuk meneruskan hidup dengan lebih baik.

Selasa, 20 Mac 2012

1 minggu.

Home sweet home.

Mission in hometown.

1) Collection Data
2) Interview with management
3) Finishing Analysis (maybe) hahahahaha
4) Work and work.

Almost done the list and moving forward for another 2 months. Hope it will be fine lah katakan. Tak lama dah ni. Cukup dengan apa yang telah dilalui.. Inginkan fasa baru dalam hidup. Satu persekitaran dan cabaran baru. Hope semuanya berakhir dengan lebih baik.

Sabtu, 10 Mac 2012

Misi mencari burger..



Kalau tengok kat atas tu adalah burger OBLONG.. Memang sedap. Harga hanya RM 4.00 ja. Kalau nak yang special kena la tambah sikit tapi tak da la mahal sangat. Berbaloi la makan.

Rabu, 7 Mac 2012

Pasti ada jalannya..

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama bulan Mac hampir pertengahan. Aku baru terasa nak menulis sesuatu. Haisshh apa kes jadi macam skema pelik ja ni? 

Dulu masa kecil kita semua telah di didik untuk menjadi seorang manusia yang tahu menggunakan akal secara waras dan matang. Bagi aku, setiap peristiwa yang berlaku bagi setiap manusia pasti berbeza-beza.

Ada manusia yang dilahirkan cukup sifatnya dan ada sebaliknya. Itulah asam garam kehidupan. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kita perlu bersyukur dan sentiasa berusaha mencari setiap kejayaan baik di dunia dan akhirat.

Jalan cerita kita pasti berbeza. Ianya ibarat seperti sebuah Filem blockbuster yang pasti ada kesudahan yang yang sedih, gembira, tragis dan sebagainya. Namun perjalanan kita hanya akan tamat apabila hilangnya roh dibadan. Ketika itu, bermulalah satu lagi kehidupan baru iaitu di Alam Barzakh.

Mati itu pasti, syurga itu hakiki. Berpijak di bumi Allah hanya sebagai khalifah untuk mencari amalan untuk dikira pada hari timbang tara. Adakah kita ni menunaikan kewajiban?mengikut petunjuk dan meninggalkan laranganNya? Tepuk dada tanyalah hati masing-masing.

Bagi aku, setiap manusia adalah tidak sempurna. Pasti ada kelebihan dan kekurangan. Setiap perlakuan kita ini sentiasa tak terlepas dari tercatit. Pintu taubat sentiasa terbuka. Bagi mereka yang tidak melaksanakan setiap arahanNya. Nilailah diri anda. Adakah ini betul?baik lelaki dan perempuan, pasti ada salah silapnya.

sekian. sekadar perkongsian. aku hanya insan yang lemah yang sentiasa tidak terlepas dari membuat kesilapan dan dosa. Moga kita semua diberi petunjuk dan jalan yang lebih baik.

Rabu, 29 Februari 2012

Hujung minggu punya cuti..

Assalamualaikum.

Setiap minggu mesti ada cuti kan. Mula la dari pelajar sampai la golongan bekerja ni mesti ada cuti dihujung minggu. Aku ni yang student sepenuh masa confom-confom cuti bertimbun tapi sangat penuh dengan kerja-kerja dan tugasan. Abaikan tugasan. Jom balik kampung!

Aku balik kampung lah. Saja rindu-rindu kat kampung. Sebab tu balik. Hohohohoh. 

Tapi setel semua hal tersebut pulang la ke penang semula. Mengadap buku a.k.a muka buku serta buku-buku lain yang tak berapa berkaitan sangat. kehkehkehe...

tapi-tapi mungkin rezeki aku la. Kawan aku mai menumpang sekejap! bos besar kot. Masa untuk mengepau la apa lagi. Kehkehkeh..Nak tau aku mengepau apa? 

Aku mengepau dengan memaksa dia belanja makan Raja Burger Penang! saja nak try test sedap ke tidak burger kat situ.

moh le tengok gambar!!

Si tokey yang belanja adalah org paling berisi dalam gambar nih!

 Burger Arnab!!ohh tak sanggup nak makan sebab arnab comel!aku bedal jugak!

 Burger marvelous adios to!!boleh tahan

 special one! Double exzotik kasawari + arnab + cheese + telur..gila melantak!!


Sekian cerita aku! Kenyang sudah perut time tu setelah membelasah nasi kandar + burger! Hilang la diet aku yang telah diperjuangkan selama berbulan-bulan nih!kehkehke...

Rabu, 22 Februari 2012

Don't Give Up!!!!



Selasa, 21 Februari 2012

Serabut...

 meja penuh.....

Permulaan..


Perjalanan Kedua di penghujung.

Isnin, 20 Februari 2012

Cukup Umur

Happy Birthday To You

Kasut 5 inci
Tinggi Paras Bahu
Suka Terjun Parit
Perangai Macam-Macam
Hati Macam Singa

Semoga sentiasa dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur, berjaya dalam mengejar cita-cita!
Sentiasa sabar melayan kerenah orang pulau.

Tima kasih nooo...
ILYSM

Sabtu, 18 Februari 2012

Kembali.

Assalamualaikum.

Lama aku tak update belog ni. Kesibukkan melanda diri. Terabai lama jugak belog aku nih. Traffic menjunam secara mendadak. Kahkahkah. 

Kembali semula ke Pulau Mutiara? Betolkan Pulau Mutiara a.k.a Pulau Pinang. Pakai hentam ja nih bukan nak ingat sangat nama-nama glemer kat Penang nih.

Bersyukur masih sihat dan mampu meneruskan perjuangan dalam mencari ilmu. Sekarang sudah semester akhir aku kat penang nih. Hampir 2 tahun sejak aku jejak kaki kat penang. Menuntut ilmu tak akan pernah selesai sehinggalah penghujung hayat. Jadi tuntutlah ilmu selama mana yang boleh.

InsyaAllah belog akan diupdate mengikut masa yang "free". Kalau ada lah. Bersyukur jugak dengan keputusan baru-baru nih. Alhamdulillah dan tahniah kepada Nadhar a.k.a kapten XSTAR yang menjadi bapa semalam. Puteri penyeri hidup mereka sekarang.

Sampai sini saja aku menulis. InsyaAllah ada masa aku update lagi.

Isnin, 23 Januari 2012

1st and Last....

Assalamualaikum

Sudah lama aku tak merapu meraban dalam belog nih. Hari ni baru ada rasa kelapangan sikit. Biasalah full time studies memang macam nih. Berlagak sibuk entah apa-apa. Hahahahah. Tapi memang benar, aku tersangat sibuk.

Setelah setel semua kerja. Tinggal lagi tesis ja still on going. Peneman sejati dikala sunyi membelah awan sekitar kawasan kampus usm nih!!damn arghhh..orang lain sedap-sedap bercuti kat kampung. Aku terperuk sorang-sorang kat sini. 

Dalam sibuk sempat pergi Queensbay. Tempat keramat orang-orang muda nak berpoya-poya. Tempat dating antara famous la kat penang nih.Aku saja nak pergi tengok-tengok ada apa yang menarik sangat.

Kat situ aku decide nak merasa aiskrim. Orang kata sedap. Aku pon nak try la jugak la sedap macam tu. Nak tau aku makan aiskrim apa?Hohohohoohoh.. tengok jer gambar kat bawah ni. Hohhhhhh..


Sedap tu sedap tapi. Tapi harga dia yang tak tahan..Hummm. Ni orang kaya-kaya boleh la makan. Aku? kali pertama dan terakhir la kot. Baik makan aiskrim McD! kualiti sama tapi murah.Hahahahhaha..

Ditamatkan perjalanan dengan view yang boleh dikatakan cantik la. Duk tepi laut kena angin sepoi-sepoi bahasa best gak. Hindarkan diri dari tengok buku tebal-tebal. Walhal dah siap beli buku guna baucar RM200. Tapi baru ja guna RM100. ada lagi 100. nak beli apa lagi?hmmmmmmm


Sekian entry yang tak berapa ada motif. Nak share apa pon tak tau. Tapi yang pasti kalau nak berbelanja tu. Ikut kemampuan la. kadang-kadang kita boleh dapatkan sesuatu benda dengan kualiti yang sama tapi lebih dengan harga lebih murah. Buat apa nak membazir. 

Nasihat dituju khas kepada diri sendiri dan sapa-sapa nak terasa la..

Rabu, 18 Januari 2012

A moment in 2011..
















4*2.......... Moment ever..