Ahad, 21 November 2010

Remaja masa kini...

Hai remaja. Di mana maruah anda?? Pendedahan yang agak mengejutkan di dalam Harian Metro pada hari ini.


KES 1 - ADILAH, 13:

“SAYA mula disentuh teman lelaki awal tahun ini. Itulah kali pertama saya melakukan hubungan seks, saya sendiri tidak menyangka akan terlanjur dan ia berlaku dalam sekelip mata.

Ketika itu teman lelaki ‘cinta monyet’ saya (dikenali sebagai Helmi) berusia 12 tahun datang ke rumah untuk menghantar buku sekolah. Dia pernah beberapa kali datang ke rumah untuk belajar bersama dan ibu bapa saya mengenalinya.

Ayah dan ibu tiada di rumah kerana bekerja. Yang ada hanya adik saya.

Entah mengapa, tiba-tiba Helmi beria-ia mengajak saya masuk ke bilik. Hati saya berdebar-debar dan perasaan bercampur baur masa itu.

Sebaik masuk ke bilik, tanpa melengahkan masa Helmi terus menutup pintu. Entah mengapa saya merelakan saja. Kami terlanjur dan semuanya berlaku terlalu pantas.
Ayah dan ibu tidak mengesyaki apa-apa antara kami. Tambahan pula mereka mengenali Helmi dan tahu kami berkawan.

Helmi sudah beberapa kali datang ke rumah sebab tempat tinggal kami berdekatan. Mungkin dalam usia begini ayah dan ibu tidak percaya kami boleh terlanjur hingga melakukan hubungan seks, tetapi itulah hakikatnya.

Mereka (ayah dan mak) juga percaya dengan saya. Segala yang saya inginkan akan dipenuhi kerana saya anak sulung, meskipun tidak semuanya akan mereka beri.

Pun begitu, dalam masa sama saya takut dengan mereka. Mereka tegas dan sentiasa mengawal tindak tanduk serta segala aktiviti harian saya. Ayah adalah pensyarah manakala ibu guru sekolah menengah.

Dalam diam, mereka tidak tahu banyak perkara negatif antara saya dan rakan. Di kalangan rakan seusia, kami biasa melihat video lucah. Bercerita mengenai seks juga satu kebiasaan buat kami sejak usia saya 12 tahun lagi.

Telefon bimbit diberi ibu dan ayah dijadikan tempat menyimpan video lucah. Saya tidak berani berbuat demikian, tetapi tetap melihat video lucah di telefon bimbit rakan.

Saya terlanjur dengan kekasih juga sebab masing-masing ada perasaan ingin mencuba. Kerana ‘kesilapan’ pertama itu juga, akhirnya saya mengandung.

Selepas beberapa lama, saya tidak datang bulan. saya cuba beritahu ibu, tetapi takut untuk berbuat demikian.

Melihat perubahan diri saya, seorang saudara menyarankan saya membuat pemeriksaan doktor. Ayah dan ibu terkejut. Mereka tidak percaya dan menafikan saya boleh terlanjur sejauh itu.

Saya hanya mendiamkan diri dan tidak berkata apa-apa kerana takut. Ayah dan mak paksa saya memberitahu hal sebenar, namun saya juga menafikan sudah melakukan hubungan seks sebelum ini.

Akhirnya, ketika pemeriksaan dilakukan, saya disahkan mengandung. Ayah dan ibu sangat kecewa dan terpaksa menerima hakikat itu.

Saya dikurniakan cahaya mata lelaki. Dalam gembira menimang cahaya mata, saya turut kesal atas apa yang berlaku. Namun, semuanya sudah terlambat.

Saya lukakan hati ayah dan emak. Anak saya pula akan dihantar kepada keluarga angkat.

Tiada apa yang dapat saya lakukan melainkan rasa kesal yang tidak sudah-sudah, tetapi saya percaya masih ada ruang dan peluang untuk saya berubah.


Di mana harga diri anda?Di mana peranan ibu bapa?Di mana adap dan tatasusila anda? Kenapa perkara ini berlaku? Siapa yang perlu dipersalahkan di dalam hal ini? Semoga perkara ini dijauhkan daripada kita semua. 

12 ulasan:

Tun HaTTa berkata...

manusia akhir zaman...minta anak-anak kita tak macam ni...

MSBH berkata...

itulah..semoga kita amik benda ni sebagai iktibar utk masa depan kita kelak..

Divine love berkata...

tu dia.. awat lagu tu.. dahsyat!!

cik senah berkata...

baru umur 13 n 12 dah terror.

Puteri Iqa Izyan berkata...

oh. bahaya betul skang..
mintak jauh la ngan benda2 mcm ni..

MSBH berkata...

semoga dijauhkan la benda2 macam ini. remaja zaman skrg dah tak tahu menilai mana baik dan buruk. ianya hanya keseronakkan semata-mata.

fhana hunnae berkata...

zaman sekarang ni budak2 lagi advance dari kita2 yang boleh dikatakan ckop matang ni..matang kew??? ahaks =p

syira qahira berkata...

sala,

semalam baca berita ni kat metro,
memang mengucap panjang :(

noor berkata...

salam ziarah n salam kenal..i folo
macam2 hal bdk remaja skrg nih..

Saia Az berkata...

nauzubilah, minatk dijauhkan. btw, tengs singgah my belog, moga kita selalu bersahabat ya, salam kenal (:

MSBH berkata...

salam kenal..smoga kita semua bersahabat ya.. :-)

- miSs A.R.E.E.N.A.D.I.R.A - berkata...

yeah! areen sbgai remaja, hrap djauhkan yepbnde2 nie..heee